ALS WERKEN SCHAADT

ALS WERKEN SCHAADT


Lize huilt en daar wordt ze door overvallen. Ze vindt dat het nu maar voorbij moet zijn, de tijd heelt alle wonden toch? En omdat er al heel wat jaren overheen zijn gegaan had ze dit niet meer verwacht. Maar ja, daar is het weer. Zomaar op een ‘willekeurige’ ochtend tijdens een ‘willekeurige’ training over ongewenst gedrag. Ongewenst gedrag heeft impact, vaak meer dan dat je wilt toegeven. Tijdens het incident handelde Lize adequaat. Ze had erger voorkomen en op de afdeling was het weer veilig. Haar collega’s hadden haar rustige manier van handelen bewonderd en geprezen. De dag daarna was het team bij elkaar gekomen en het team stond om haar heen, het voelde als een warm bad. Lize houdt van haar werk en zij is trots op haar team en organisatie. De sfeer is goed en er is ruimte om over de impact van dergelijke incident te praten. Direct na het incident vroegen haar collega’s hoe het met haar ging en Lize zei: ‘Goed’. Maar na dit incident ging Lize niet meer onbevangen naar haar werk en dat ging jaren goed, tot vanmorgen. 


Ongewenst gedrag op de werkvloer komt veel voor. In de zorg- en welzijnsberoepen heeft zelfs 52% van de medewerkers ooit of vaker te maken gehad met ongewenst gedrag (bron: CBS). De impact op werknemers, teams en een organisatie is groot. In uiterste gevallen kan het leiden tot uitval of burn-out. Meer weten over trainingen over hoe ongewenst gedrag te hanteren of te voorkomen? Ga naar: Preventing


Bart van Mulkom werkt als professioneel (team)coach, trainer, en beleidsmedewerker 'Herstel' (VNN).


Copyright © All Rights Reserved